Thursday 8 January 2015

PUNCA RESDUNG DAN CARA MENGATASINYA

Assalamualaikum..

Sebelom nie saya saya mengalami masalah resdung..setiap pagi dan malam saya akan bersin tak henti2..gatal mata,telinga,hidung Allah saja yang tahu..terutamanya bila pasang ubat nyamuk..ubat nyamuk letrik pn saya tak boleh..nanti sampai ke pg saya tak tido disebabkan bersin dan gatal-gatal..

Saya juga alah pada habuk..kalau bab kemas rumah memang bersin je la selagi berhabuk..

Saya study jugak la sebab2 dan gejala2 resdung nie..saya akan share dengan semua..semoga kita sama2 dapat mengatasi masalah resdung sebelum ianya melarat..

pengambilan ubat resdung kadang hanya dapat stopkan resdung sekejap sahaja dan kita kena tahu apabila kita ambil ubat resdung risiko2 lain..contohnya kerosakan buah pinggang..



Resdung adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki beberapa pasangan iaitu frontal,ethmoid,maxillary dan sphenoif.

Tanda-tanda sekiranya anda adalah salah seorang menghidap resdung

1.Hidung selalu tersumbat
2.Lendir dari hidung dan tekak
3.saki tekak yang berpanjangan
4.selalu bersin
5.Gatal2 hidung,mata
6.Jerawat di belakang badan dan di wajah

Punca Resdung
1.Alahan terhadap makanan tertentu,habuk,parasit.
2.Struktur hidung yang tidak normal
3.Kerosakan atau sakit gigi di bahagian gusi
4.Menyelam dia air yang tercemar


Komplikasi sekiranya tidak dirawat dengan segera
-Jangkitan nanah disekeliling kawasan mata
-sakit tekak yang kronik
-jangkitan tulang muka
-berdengkor yang kronik
-alahan hidung


Rawatan Resdung
-Ubat selsema
-pengambilan antibiotik


Resdung juga boleh dirawat dengan pengambilan supplement bagi membantu meningkatkan imuniti tubuh dan mengurangkan symptom resdung



Ini la supplement yang saya ambil semasa mengalami masalah resdung dulu..Alhamdulillah sekarang masalah gatal hidung,mata ,bersin pagi dan malam dah makin kurang..boleh kira berapa kali bersin dalam seminggu..saya mengalami healing krisis juga..ini kerana saraf mengambil masa 90-120 hari untuk pulih..bergantung kepada indinidu jugak..

1.B-Complex
-Bertindak sebagai penenang dan penstabil hormon

2.Vitamin C
-Ianya sebagai antioksidan yang baik.
-Sangat penting untuk meningkatkan antibodi

3.Alfalfa
-Mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit 
-Ianya kaya dengan sumber klorofil yang membantu mengurangkan keradangan terutamanya akibat eczema.alergi fan gatal

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan supplement Shaklee.Boleh la hubungi saya untuk sebarang pertanyaan dan cara pembelian


Shaklee independent Distributor
FB:Nurazimah mohamad
Sms/Whatsapp:012-3354834
Email:emmahemo86@gmail.com   


  



No comments:

Post a Comment